Groepslessen kunnen een positief effect hebben op zowel het mentale als het fysieke welzijn van deelnemers. Ook de “derde helft” draagt bij aan het welzijn en de kwaliteit van leven . Dit concept kan met name gunstig zijn voor ouderen, aangezien het tal van voordelen met zich meebrengt.
Mentale voordelen van groepslessen:
1. Sociale verbondenheid: Groepslessen bieden de mogelijkheid om nieuwe vrienden te maken en bestaande sociale banden te versterken. Sociale interactie kan eenzaamheid verminderen en een gevoel van gemeenschap bevorderen.
2. Motivatie: Samen trainen met anderen kan de motivatie vergroten. Groepsdynamiek en de aanwezigheid van mededeelnemers kunnen mensen aansporen om regelmatig deel te nemen en hun best te doen.
3. Stressvermindering: Fysieke activiteit en sociale interactie kunnen stress verminderen en de mentale gezondheid bevorderen. Groepslessen kunnen fungeren als een uitlaatklep voor spanningen.
Fysieke voordelen van groepslessen:
1. Verbeterde fitheid: Groepslessen bieden gestructureerde trainingen onder begeleiding van een instructeur. Dit kan leiden tot een betere fysieke conditie, waaronder verhoogde kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit.
2. Gewichtsbeheersing: Regelmatige deelname aan groepslessen kan helpen bij het behouden of verliezen van gewicht, wat op zijn beurt de algemene gezondheid kan bevorderen.
3. Preventie van chronische ziekten: Fysieke activiteit is geassocieerd met een lager risico op chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes en osteoporose. Groepslessen dragen bij aan een actieve levensstijl die deze risico’s kan verminderen.
De “derde helft”:
De “derde helft” verwijst naar de sociale interactie die plaatsvindt na de feitelijke groepsles of fysieke activiteit. Het kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het samen genieten van koffie of thee, het delen van ervaringen en gesprekken met mededeelnemers. Deze sociale aspecten van groepslessen dragen bij aan het welzijn en de kwaliteit van leven, met name voor ouderen.
Waarom dit goed is voor ouderen:
Voor ouderen zijn groepslessen en de “derde helft” bijzonder voordelig vanwege de volgende redenen:
1. Sociale interactie: Ouderen lopen vaak een verhoogd risico op eenzaamheid. Groepslessen bieden hen de kans om nieuwe vrienden te maken en actief deel te nemen aan een sociale gemeenschap.
2. Geestelijke gezondheid: Regelmatige fysieke activiteit en sociale interactie kunnen de geestelijke gezondheid van ouderen verbeteren, stress verminderen en depressie tegengaan.
3. Fysieke fitheid: Fysieke activiteit is essentieel voor het behoud van spierkracht, mobiliteit en flexibiliteit bij ouderen. Groepslessen bieden een gestructureerde manier om actief te blijven.
Bronnen:
1. Rejeski, W. J., & Mihalko, S. L. (2001). Physical activity and quality of life in older adults. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 56(Suppl_2), 23-35.
2. Hughes, S. L., Seymour, R. B., Campbell, R., Pollak, N., Huber, G., & Sharma, L. (2004). Impact of the fit and strong intervention on older adults with osteoarthritis. The Gerontologist, 44(2), 217-228.
3. McAuley, E., Blissmer, B., Marquez, D. X., Jerome, G. J., Kramer, A. F., & Katula, J. (2000). Social relations, physical activity, and well-being in older adults. Preventive Medicine, 31(5), 608-617.